fluitlijnarchivebackup011071.gif fluitlijnarchivebackup011069.gif fluitlijnarchivebackup011067.gif fluitlijnarchivebackup011065.gif fluitlijnarchivebackup011063.gif fluitlijnarchivebackup011061.gif fluitlijnarchivebackup011059.gif fluitlijnarchivebackup011057.gif fluitlijnarchivebackup011055.gif fluitlijnarchivebackup011053.gif fluitlijnarchivebackup011051.gif fluitlijnarchivebackup011049.gif fluitlijnarchivebackup011047.gif fluitlijnarchivebackup011045.gif fluitlijnarchivebackup011043.gif fluitlijnarchivebackup011041.gif fluitlijnarchivebackup011039.gif fluitlijnarchivebackup005035.jpg
Fluitkopstukken
nav_button_b1.gif nav_button_b2.gif fluitlijnarchivebackup011034.jpg fluitkopstuk.jpg
Je kunt de stemming van een dwarsfluit veranderen door
het kopstuk uit te trekken of eventueel weer terug te duwen .
Een reparateur kan daarnaast ook de algehele stemming
wijzigen door de positie van de kurk in het kopstuk te verschuiven .
Door verschuiving van de kurk verandert de lengte van de buis en dus
de stemming , laat deze manier van stemmen over aan een vakman .
Een fluitkopstuk heeft een kurk met stopper (zit intern) en een kroon .
De kroon is het 'schroefdopje' aan het uiteinde van het fluitkopstuk .
Stemmen van een dwarsfluit is alleen van belang als je samen
gaat spelen met een ander instrument of bijvoorbeeld een Cd .
Bij samenspel is het goed afstemmen/samensmelten van
toonhoogte natuurlijk erg belangrijk om zuiver te kunnen musiceren .
Als je solo speelt is stemmen van je dwarsfluit normaal gezien van
minder belang , echter de onderlinge ' intonatie ' is wel van groot
belang om goed zuiver te spelen .

Draai niet aan de kroon van je kopstuk als dit niet nodig is , zorg
alleen dat de kroon redelijk wordt aangedraaid als deze los zit .
Als je aan de kroon draait en alles draait mee dan is de kurk
versleten , deze is gekrompen en lekt waardoor de tonen onzuiver
klinken , de kurk dient dan te worden vervangen door een reparateur .
De temperatuur heeft natuurlijk ook invloed op de stemming
van je instrument . Leg je dwarsfluit zoveel mogelijk op kamertemperatuur , niet te koud of te warm , dat is het beste .
Tegenwoordig wordt de "A" bij dwarsfluiten vaak op '442 Hz' gestemd
terwijl dit vroeger meer op '440 Hz' of nog lager gebruikelijk was .
'Hz' is de afkorting van 'Herz' , wat staat voor trilling per seconde .
'Herz' is de achternaam van een belangrijk natuurkundige ,
Heinrich Hertz genaamd .
 Kopstukken kunnen uit veel verschillende soorten materiaal worden
 vervaardigd . Er zijn kopstukken van : hout , ivoor , glas , bamboe ,
 keramiek , koper met verzilverde - of vernikkelde laag , maar er zijn
 ook volledig zilveren- of zelfs gouden kopstukken .
 Een fluitkopstuk bestaat uit een aantal basisonderdelen die
 hieronder worden toegelicht .

1.) Buis kopstuk 
2.) Stopper 
3.) Mondplaat/lipplaat *
4.) Kurk ( zit in stopper)
5.) Kroon (schroef)
     

Onderdelen van een fluitkopstuk
Een fluitkopstuk bestaat uit de volgende onderdelen :
Wat maakt een kopstuk speciaal ? , dat blijft moeilijk te zeggen .
Iedere fluitbouwer streeft ernaar het perfecte kopstuk te maken ,
omdat dit echter een subjectief streven is zal dit vermoedelijk
nooit helemaal lukken .
Het probleem is dat dit van zeer veel faktoren afhankelijk is , dit
neemt echter niet weg dat er tegenwoordig zeer hoogwaardige
fluitkopstukken worden gemaakt en sommige kopstukbouwers
dicht in de buurt komen van de optimale klank , alhoewel
de ervaring/schoonheid van klank natuurlijk een subjectieve en
persoonlijke mening blijft .

Naast het materiaal waar een fluitkopstuk van gemaakt is ,
zijn de wijze waarop het mondgat gesneden wordt en de kurk
met de 'stopper' mede klankbepalend .
Een 'stopper' is een schroefdraad met 2 metalen plaatjes waar de
kurk tussen zit , het is niet zichtbaar omdat het in het fluitkopstuk zit .
Naast het kopstuk zijn de overige fluitonderdelen zoals : de kleppen ,
veren en polsters ( van het middendeel en voetstuk ) medebepalend
voor het goed mechanisch functioneren van de fluit in zijn geheel .
"Het geheim van de smid"
Fluitbouwers experimenteren vaak met verschillende vormen
en de manier van snijden , "cutting" genaamd , van de mondgatwanden
( 'overcutting & undercutting' ) .
Niet alleen de vorm van het mondgat ( embouchure "hole" )
kan verschillen maar ook de grootte , de diepte en de hoek van de
binnenkanten van het mondgat kan verschillen .
Dit alles , in combinatie met verschillend materiaalgebruik
(zoals : hout , zilver of bijv. goud etc.) , maakt het ontwerpen
van een goed fluitkopstuk zeer complex .
Het zijn dan ook vaak specialisten die zich toeleggen op dit
specifieke terrein .
Ieder handgemaakt kopstuk heeft zo zijn eigen specifieke
eigenschappen op het gebied van 'response' (toonaanzet/intensiteit) ,
klankkleur (timbre) en resonantie .
Handgemaakte kopstukken kunnen dan ook behoorlijk prijzig zijn , prijzen
van boven de 2000,- euro zijn dan ook niet uitzonderlijk voor een
professioneel gerenomeerd kopstuk .
Eigenschappen van een kopstuk
Buisdikte en diameter
Niet alle kopstukken hebben dezelfde buisdik of hebben dezelfde diameter ,
dit is van uiteraard van belang als je op een bestaande fluit een ander
kopstuk wilt gebruiken .
De dikte van de buis van het kopstuk wordt in inches ( " ) uitgedrukt
en varieert ongeveer tussen 0.012" tot 0.019" inch, hoe dunner de buisdikte
hoe direkter de response , van de toonaanzet wordt ervaren .
De standaard "medium" buisdikte van een kopstuk is veelal 0.016" .
Duurdere kopstukken hebben vaak een dikke buiswand de zogenaamde
"heavy wall" kopstukken , je kunt er een volle(re) toon mee produceren
echter dien je dan wel een goede embouchure te hebben , m.a.w.
voor beginners is dit aanblazen vaak nog "te zwaar" .
Kopstuk van glas
flutelake2.gif
FLUITKOPSTUKKEN
Veel voorkomende afmetingen van buisdikten :

                Dunne buisdikte     0,014 inch -  0,36 mm  

 

                Medium buisdikte   0,016 inch -  0,41 mm

 

                Zware buisdikte     0,018 inch -  0,46 mm


Stemming van een dwarsfluit
De kop van het fluitkopstuk bevat de kroon (crown) die op de schroef van
de fluitstopper wordt gedraaid en waartussen de kurk zich bevindt .
Het fluitkopstuk wordt conisch geboord en is dus niet overal even breed ,
bij het verwijderen van de kurk dient men hier rekening met te houden .
De rest van de fluit ( body en voetstukje ) wordt cylindrisch , dus recht geboord .
Verwijder de kurk , indien je kundig bent , altijd naar binnen dus richting
 'tapeinde' en dan gewoon verder duwen door het gehele fluitkopstuk .
Doe dit nooit andersom anders kun je blijvend schade aan het fluitkopstuk veroorzaken ! . Als je niet ervaren bent kun je de kurk beter door een
vakman laten vervangen .







Op het schoorsteentje rust de mondplaat ookwel lipplaat genoemd .
De hoogte en het materiaal van het schoorsteentje heeft ook invloed op
het volume van je toon . Bij een laag schoorsteentje is het gemakkelijker "pianissimo" te spelen in het hoge register , echter bij een hoger schoorsteentje is de toon weer krachtiger maar minder flexibel in sterkte te controleren .
Gemiddeld ligt de hoogte van het schoorsteentje tussen 0.195 tot 0.205 inch ,
mensen die meer toonvolume willen hebben prefereren doorgaans een
fluitkopstuk met een iets hogere "riser" .



 Stopper met O-rings (Dyna stopper)

Tegenwoordig worden i.p.v. een kurk ook ringen (zogenaamde o-rings)
gebruikt , deze zorgen voor losse compartimenten (ringen) in het
stoppergedeelte die instelbaar zijn via een schroefje in de kroon , het zogenaamde ' Dyna stopper systeem ' .
Je kunt zelf het aantal (plastic) ringetjes bepalen , door deze eventueel te verwijderen , waardoor de resonantieruimte groter wordt met als gevolg
klankkleur wijziging . Met het schroefje , dat in de kroon van het
Dynastopper systeem zit , kun je de sound van je fluit (min of meer)
klassiek of jazzy maken ( door wijziging van het boventonenspectrum ) .



 Titanium stopper en kroon

 Een andere optie is het gebruik van een titanium stopper en kroon ,
 waardoor de klank briljanter kan klinken .
 De laatste jaren is er dan ook een groeiende belangstelling voor het
 stoppergedeelte en het materiaal van de kroon van de dwarsfluit ,
 dit schijnt namelijk meer invloed te hebben op verbetering/verandering
 van de klankkleur (timbre) dan men aanvankelijk had gedacht .
 Een interessant terrein dus voor fluitontwerpesrs en fluitisten om te
 experimenteren met de fluitklank .
        

 N.b. Uiteraard is de diameter van de buis ook van belang , deze is
        op te meten met een digitale schuifmaat .
Boring & plaatsing kurk
Alternatieven voor kurk
Dyna Stopper
Effect of stopper position 
Stopper met O-rings
 Titanium stopper
Headjoints(makers)
Lining up your headjoint
David Chu (Bamboo Flutes & Bamboo Headjoints for Boehm Flutes )
Shakuhachi (Japanese Bamboo flutes)
Playing characteristics of bamboo headjoints
Woodenflute 
Flute material (James Galway - meningen over fluiten en materiaalgebruik)
About Tone holes , tenons ..... etc.
Headjoint diameters (inches Chart)
Irish Flutes (headjoints)
Flutes for classical music
Flute general info

De fluit volgens Hans Nieuwland
Headjoints Mystery vs. Mastery (Pdf)
Olnhausen Flute Ring
Gemeinhardt Headjoints
Wood Flute Headjoints (Eppler flutes)
Quena shop (Headjoints)  Educci
Andrew Oxley (Headjoints) 
Flute pictures & comments 
Handmade wood headjoints (in Grenadilla)
Good old bamboo flutes 
Card board flute 
Flute network (Flute headjoint response) 
Paul WindridgeTubing 
Bamboo Headjoints  (David Chu)
Wiliam petit (vintage flutes)
Paraschos (wooden flute headjoint)
Fipple headjoint
Drelinger (wood headjoints)
Robert Bigio (flute stopper)

Robert bigio (wood headjoints)

Novo Headjoints
Oleg Headjoints
Mark Hoza (wooden headjoint)
Anton Braun (wooden flutes)
Robert Bigio (wooden flutes)
Andrew Oxley headjoints
Howel Roberts (wooden flutes)
Shakuhachi bamboo silver flute headjoints
Emanuelflutes
Paraschos wooden headjoint
British flutes & Headjointmakers
Anatomy of a headjoint

Headjoint Diameters

Mensen blijven zoeken naar verbeteringen
, zo ook op het gebied van klankverbeteringen .
Hieronder enkele linkjes die 'iets toevoegen' aan
de klank van de huidige dwarsfluit , volgens
de ontwikkelaars tenminste .

Valgon Flute Rings
Foster Extensions  ( Foster extensions II )

HOOTS, HERTZ AND HARMONICS
(Fundamental Physical Phenomena For Flautists)

Hoots,Hertz and Harmonics part I
Hoots,Hertz and Harmonics part II
Hoots,Hertz and Harmonics part III


Makers of finely crafted fluteBigio and Dyna Stoppers and Crowns systems
Headjoints  (diverse fluitkopstukken)
Flute stoppers & crowns
Flute plug
Flute Headjoint Fitting
Nagahara Locking Crown system
Williams
Young 
Sheridan
Straubinger flutes
Powell
Jupiter Headjoints  (Dimedici)
Miyazawa
Mancke 
Natsuki flutes
Goosman   
Butterfly headjoint 
Makers of finely crafted flute

Drelinger Headjoint Company    Drelinger
Lafin headjoints 
James Galway article Lafin Headjoints
Burkart Headjoints

Robert Bigio Headjoints

Arista headjoints

Abell
Brannen   Brannen-Cooper headjoints
Burkart 
Dean Yang flutes
Karahka flutes
Landell headjoint
Lopatin Headjoint
Lyric flutes
Tom Lacy flutes
Andrew Oxley (Headjoints)
Seidmann flute stopper plug
Martin Wenner Headjoint
Martin Gordon flutes
Muramatsu
Nagahara headjoint
Sankyo headjoint
Lehner headjoint
FLUITKOPSTUKKEN internetlinks :
gadjets.gif
De 5 onderdelen van het fluitkopsuk
boven.gif fluitlijnarchivebackup011012.gif fluitlijnarchivebackup011010.gif fluitlijnarchivebackup011008.gif flutelake2.gif fluitlijnarchivebackup011004.gif fluitlijnarchivebackup011002.gif